Viking Line; Skaffa nya vakter och ett nytt bokningssystem!

Okej, nu har jag bestämt mig för att lägga upp det här inlägget som jag velat lägga upp i flera veckor, men inte haft tid att skriva.

Så här var det.
Den 20e augusti så skulle jag och Jessie ha åkt på kryssning till Mariehamn med Cinderella. Vi var båda jättepeppade och tyckte det skulle bli jättekul. Men vad tror ni händer när vi kommer till terminalen då? Det är som vanligt ID-kontroll och Jessie går igenom utan problem. Så tittar vakten på mig och frågar "Och vem är du med?" och svarar "Tjejen som du just släppte igenom". Då tittar vakten på mig och svarar ganska otrevligt "Och då blir du kvar i land".
    Jag lyckas ropa tillbaka Jessie och hon frågar vakten varför han inte släpper igenom mig och han svarar väldigt otrevligt "För att hon är under 21". Jessie förklarar då att det inte stod i samband med bokningen någonstans och han svarar väldigt arrogant med ett skratt att hon borde ha kollat upp det innan hon bokade. Så schasar han bort oss. Vi ställer oss bredvid och funderar på vad vi ska göra nu. Jessie bestämmer sig för att se om vakten kan hjälpa oss och går fram till honom och säger "Jag skrev in min systerdotters personnummer när vi bokade resan och bokningen gick igenom, finns det ingen jag kan prata med om det här? Kan inte du hjälpa oss så vi får prata med någon?" och vakten tittar bara på henne och svarar väldigt otrevligt och nonchalant "Nej, det kan jag inte, du får skylla dig själv. Jag tänker inte besvära personalen bara för att du inte kunde kolla upp reglerna ordentligt innan du bokade".
    Jag och Jessie blir självklart tvärarga för det otrevliga bemötandet och går därifrån. Jag ringer mamma och berättar vad som hände och hon säger att hon ska ringa till Viking Line. Efteråt ringer hon upp mig och berättar vad de svarat henne. De hade så fint förklarat för henne att de inte kan släppa på mig trots att det är deras bokningssystem som gjort fel eftersom det släppt igenom bokningen. Viking Lines ursäkt till detta var att de inte kunde vetat om det var min mamma eller mormor t.ex. som bokat resan och jag skulle åka med dem. Men vilket bokningssystem kan möjligen tro att en tjej född 1984 kan vara mamma eller mormor åt en tjej född 1989 hade mamma då ifrågasatt, men Viking Line förklarade bara för henne att de inte kan göra något åt det.

Det som gör att jag anser att detta är värt att skriva ner i bloggen är för att jag hoppas på att väcka en tanke hos andra. Jag blev jättearg över hur vi blev bemötta av väktarna som var på Viking terminalen för de är trots allt där för att hjälpa passagerarna och se till att de trivs. Den här vakten gjorde precis tvärt om! Han var otrevlig, arrogant, nonchalant och väldigt nedlåtande. Jag anser att en sådan människa inte ska jobba som vakt på ett stort rederi!
    Sedan tycker jag att det är fel på Viking Lines bokningssystem när de släpper igenom en bokning för två tjejer födda 1984 och 1989 och sedan vägrar släppa på den ena på båten och motiverar att bokningen gick igenom med att de inte kan veta om det är min mamma eller mormor som bokat resan! Det är ju väldigt konstigt att de försvarar sig med det för jag har då aldrig hört talas om någon som fått barn när de var fem år... Har ni? Jag har svårt att tänka mig det och därför anser jag att Viking Line borde byta bokningssystem om det är så idiotiskt programmerat att det tror att en 24åring kan ha en 19årig dotter. Eller har jag fel?


Kommentarer
Postat av: veran

Nej men blir så sur på dem för det där >_< Och man ska få ta med folk som är "för små" utan att d behöver vara mamma lr mormor.. förstår inte va d bråka om >_< d ska va "ansvarstagande vuxen" me bara, sen ska d inte va problem >_<

2008-09-06 @ 19:34:03
Postat av: Anna

alltså, folk är så jobbiga. Kan man inte bara försöka vara lite vänlig ibland. Förstår verkligen att du är irriterad! Fick ni några pengar tillbaka?

2008-09-06 @ 20:58:33
URL: http://lantisflicka.blogg.se/
Postat av: Emilie

Kasst informations system. Kanske ska komma och fixa de när jag är klar här ;)

2008-09-14 @ 13:21:35
URL: http://emilie.frisen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0