Män som hatar kvinnor

Jag har tagit mig själv i kragen och sett filmen nu efter alla dessa månader.
Jag har väl inte riktigt vågat se den för den har fått så otroligt bra kritik och sist jag såg filmatiseringen av en bok jag läst som fått den typen av kritik så blev jag besviken, väldigt besviken till och med.

Nu när jag har sett den kan jag däremot känna att jag inte riktigt hade något att oroa mig för. Det var en väldigt bra film och skådespelarna har gjort väldigt fina tolkningar av Stieg Larssons karaktärer. Fast jag är lite besviken på att de kapade och förminskade vissa relationer och personer.
T.ex. så framgår det inte alls i filmen vad för relation Mikael Blomqvist har till Erika Berger. Inte heller presenteras Erika Berger någonsin i filmen vid namn, för er som sett filmen och inte vet vem jag menar så är det kvinnan som spelas av Lena Endre, och i boken har Erika en väldigt stor roll. Att känna till hennes relation till Mikael är ganska viktigt för att förstå Lisbeths förhållningssätt till Mikael i de senare filmerna.
Jag tänker inte säga mer än så för er som inte läst böckerna och tänker se resten av filmerna ;)

Över lag tycker jag däremot att filmen var bra och mkt sevärd, men till er som gillade filmen och inte läst böckerna vill jag bara säga en sak. Läs böckerna!

Nej nu borde jag sova, har en väldigt intressant föreläsning imorn bitti så vill känna mig någorlunda utvilad tills dess. Sedan ska det ju köpas busskort och åkas till Södertälje och hämtas glasögon!
Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0